Skalne Miasto – Skały Adrszpaskie – Czechy

Nim wrzucę Wam wpis z kolejną rozpiską ciekawych szlaków turystycznych w Górach Stołowych postanowiłam podzielić się z Wami miejscem, które mnie urzekło, czyli Skalne Miasto – Skały Adrszpaskie – Czechy.

skalne-miasto-pic2

Jak dotrzeć do Skalnego Miasta?

My wybraliśmy się trasą prowadzącą z Radkowa. Jazda autem zajęła nam ok. 40 minut. Nawigacja prowadziła nas poprawnie całą drogę, więc polecam wbić dokładną lokalizację, a poprowadzi Was sama. Do Skalnego Miasta należy wchodzić przez nowo wybudowaną bramę tzw. ,,Piaskowni”, obok Centrum Informacji Turystycznej. Przy głównym wejściu i okolicy znajdziecie wiele parkingów płatnych. Niestety w dni, które jest duża ilość turystów można krążyć bez końca, więc my postanowiliśmy zaparkować u dołu wioski i przejść się przy lesie do Skalnego Miasta piechotą te 4 km.

skalne-miasto-pic3
skalne-miasto-pic4

Zaparkowaliśmy na wysokości TEMPLICKICH SKAŁ, a z nich kierowaliśmy się do Skalnego Miasta. Parking kosztował zależnie jaką miało się walutę 100 koron czeskich lub 20 złotych polskich. Jak się okazało, z Templickich Skał można przejść do Skalnego Miasta, czyli Skał Adrszpaskich i w odwrotnej kolejności również. My jednak skierowaliśmy się typowo na Skalne Miasto i wróciliśmy z niego tą samą drogą co przyszliśmy, czyli przy lesie – równolegle do drogi dla samochodów.

skalne-miasto-pic5
skalne-miasto-pic6

Cena wejścia do Skalnego Miasta

Za dwie osoby dorosłe (120 koron/osoba) i pieska (10 koron) zapłaciliśmy 250 koron na nasze jest to około 50 zł. Szczerze przyznam, że byłam mile zaskoczona, że ta atrakcja wcale nie była droga. Na pewno jest warta swojej ceny i większą rodzinką warto również się wybrać, co nie uszczupli bardzo domowego budżetu.

skalne-miasto-pic7
skalne-miasto-pic8

Na wejściu dostaliśmy psi pakiet – woreczek papierowy i łopatkę dla pieska, gdyby się gdzieś załatwił. Super sprawa i wspaniale, że są otwarci na odwiedziny wraz z pupilami, bo nie wszędzie się to zdarza. Jedyne co było wymagane to fakt, że piesek musiał być cały czas na smyczy. W ilości zagrożeń jakie w Skalnym Mieście czyhają na czworonogi warto wziąć sobie to do serca.

skalne-miasto-pic9
skalne-miasto-pic10

Szlak Skalne Miasto

Turystyczny szlak okrężny po skalnym mieście ma 3,5 km. Przejście zajmuje około 3h. Większe formy skalne mają określone nazwy, ale w przewodniku nie zawarto wszystkich by turyści sami mogli wymyślać nazwy na poniektóre twory. Oznaczonych miejsc opisanych w przewodniku jest 21, ale zapewniam Was, że mają ich o wiele więcej i jest co podziwiać.

skalne-miasto-pic11
skalne-miasto-pic12

Historia i odkrycie Skalnego Miasta

Wiedza o Skalnych Miastach w okolicach Teplic nad Metują i Adrspachu była niewielka. Początkowo to okoliczni mieszkańcy wiosek szukali w nich schronienia przed niebezpieczeństwami. Zwłaszcza w czasach wojny. W roku 1700 r. zaczęli przybywać pierwsi pionierzy turystyki. Najstarszy wizerunek skał pochodzi z 1739 roku. Wiele znanych postaci historycznych zwiedzało miasto m.in: królowa pruska, król polski, cesarz austraicki i wielu innych. Najciekawszą postacią był sam Johann Wolfgang von Goethe, który odwiedził miasto w 1790 roku. Jako 12 punkt na szlaku mamy okazję zobaczyć popiersie Johann Wolfgang von Goethe z tablicą pamiątkową.

skalne-miasto-pic13

W roku 1824 wśród skał wybuchł ogromny pożar, który unicestwił większość roślinności. Dzięki temu skalne labirynty stały się bardziej dostępne. Wtedy właściciele tych ziem rozpoczęli budowanie pierwszej sieci szlaków turystycznych.

skalne-miasto-pic14
skalne-miasto-pic15

Atrakcje w Skalnym Mieście

W Skalnym mieście znajduje się kilka wyjątkowych atrakcji m:in

• mały i wielki wodospad
  • skalne jeziorko, po którym można przepłynąć się łódką
  • kilka widoków z wielką panoramą
  • zalany kamieniołom o krystalicznej wodzie
  • echo (począwszy od roku 1783 dla zbawienia zagubionych turystów w jednym punkcie grano na waltorniach i strzelano z moździerza, ponieważ dźwięk odbija się 7-krotnie)
skalne-miasto-pic16
skalne-miasto-pic17
skalne-miasto-pic18

Podsumowanie

Wypad do Skalnego Miasta to idealna okazja na świetnie spędzony dzień. Jedyne co zalecam to wczesny wyjazd, aby być na miejscu przed południem. Zwłaszcza jeśli nie chcecie jak my dreptać 4 km. Wtedy może uda się zaparkować na górnym parkingu u wejścia do Skalnego Miasta. Polecam wziąć ze sobą aparat, chyba że korzystacie z tego w telefonie, bo na pewno zrobicie mnóstwo zdjęć. Zdecydowanie wygodne buty sportowe, bo jest wiele przejść w których warto mieć naprawdę porządne obuwie, a nie jakieś tam klapki. Zwłaszcza na licznych schodkach, które w deszczowy dzień mogą być niebezpieczne. My np. Lolę po schodach znosiliśmy, bo były bardzo strome i drobne z kratkami, w które mogłyby wpaść jej łapki.

skalne-miasto-pic19

Z opowieści właścicieli domu, u których spaliśmy wiem, że zdarzają się naprawdę tłumy w Skalnym Mieście. Nie zrażajcie się, bo naprawdę warto, ale trzeba mieć w sobie pokłady cierpliwości zwłaszcza w wąskich uliczkach. My mieliśmy to szczęście, że było w miarę luźno i nigdzie nie musieliśmy się wlec za dużymi grupami ludzi. Było optymalnie. Miasto jest w większości miejsc bardzo przestrzenne i ma szerokie szlaki, więc dla każdego znajdzie się miejsce.

skalne-miasto-pic20

Ja na pewno jeszcze tam wrócę i chętnie tym razem połączę Skalne Miasto, czyli Adrszpaskie skały z Templickimi, przy których parkowaliśmy. Muszę przyznać, że było to jedno z najfajniejszych miejsc w jakich do tej pory byłam jeśli chodzi o tego typu atrakcje.

skalne-miasto-pic21
skalne-miasto-pic22

Skomentuj wpis

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

2 komentarze do “Skalne Miasto – Skały Adrszpaskie – Czechy”

• Bilety i parking to 70 zł, więc wliczając w to obiad na miejscu ok. 50 zł mamy 120 zł + paliwo, czyli dojazd do tego miejsca dla każdego liczony indywidualnie 🙂